Blogi

Lue kirjoituksia nuorten elämästä ja työstä heidän parissaan. Ota yhteyttä ja kirjoita.
10.3.2017

Olen superkiitollinen NYT-liikunnalle!

Monet läheisistäni ihmettelivät, kun yhtäkkiä vietin jokaisen arkipäiväni liikunnan merkeissä. He eivät ymmärtäneet, mutta minulle se oli parasta mitä minulla oli.

Paremmin kuin missään, viihdyin muun muassa pulikoiden vesijumpassa, hakaten kuntonyrkkeilyssä, pelaten jalkapalloa 20 kundin kanssa tekonurmella, seinäkiipeillen korkeuksissa, lätkien squashissa palloa seinään ja sulkapallossa verkon yli. Oli parasta saada itsensä ylös ja liikkeelle.

Tulee hyvä fiilis, kun menee ja tekee.

Kynnys oli korkea, kun piti mennä ihan yksin, ihan vieraaseen paikkaan, ihan vieraiden ihmisten keskelle ja välillä jopa ihan vieraan lajin pariin. Kynnys oli erityisen korkea minulle, sillä olin syrjäytynyt ja viettänyt suurimman osan kuluneesta viimeisestä puolesta vuodesta neljän seinän sisällä vain pieni pupu seuranani.

 Oli siis alkukevät vuonna 2015. Aikani kului lähinnä toimeentulotukihakemuksien kanssa tapellen ja lääkärissä ravaten. Stressi oli repinyt vatsani ja hyvinvointini hajalle. Uupuneena tokaisin psykologilleni, että oisko mitään stressinhallintakurssia? Ei, mutta liikuntaa kuulemma löytyi. Psykologini näytti minulle kaiken kattavan nytliikunta.fi-sivuston, enkä ollut uskoa silmiäni. Miten oli muka mahdollista, että näin paljon liikuntaa oli tarjolla aivan ilmaiseksi? Joku koira tässä oli haudattuna, olin aivan varma. Sain kuitenkin huomata, että mitään koiraa ei löytynyt, vaan kerrankin nuorten mielenterveyden edistämiseen ja syrjäytymisen estämiseen panostettiin! Lähdin varovaisesti kurottamaan kohti uutta alkua.

Ensimmäisenä uskalsin kokeilla sulkapalloa, se oli sentään jo entuudestaan hieman tuttu laji. Vastaanotto oli lämmin ja kaikki ennakkoluuloni, epäilykseni ja pelkoni osoittautuivat turhiksi. Jo ensimmäisellä NYT-liikuntatunnilla innostukseni nousi.

Parin viikon päästä NYT-liikunta oli nostanut minut täysin sängyn pohjalta ylös ja ulos! Sitä mukaan kun kalenterini täyttyi urheilusta, mielenterveyteni parani ja ajatusmaailmani kirkkeni. Liikunnan myötä myös syömisongelmani paranivat: mitä enemmän liikuin, sitä paremmin tulin myös syöneeksi.

Ennen NYT-liikuntaa en urheillut ollenkaan. Olin jumittunut paikoilleni. Olin masentunut ja koitin hukuttaa ajatukseni Netflix-sarjoihin.

Luulin olevani aivan yksin, vaikka todellisuudessa Helsinki oli täynnä kaltaisiani väliinputoajia, joista kukaan ei huolehtinut. Mutta asiat ovat nyt toisin, sillä NYT-liikunta huolehtii.

Lila Kaplas

Tammikuussa 2017 NYT-liikunta julkaisi oman blogin ”NYT-liikunnasta iloa”.
Blogia kirjoittavat nuoret, jotka ovat löytäneet NYT-liikunnan ja haluavat kertoa siitä myös muille.

Helsingin kaupungin liikuntaviraston 18–29-vuotiaille helsinkiläisille suunnattu NYT-liikunta kasvatti suosiotaan. Vuonna 2016 NYT-liikunnassa käyntikertoja kertyi yhteensä 29 096.  NYT-liikunta tarjoaa viikoittain yli 50 tuntia liikuntaa ympäri Helsinkiä sekä myös henkilökohtaista liikuntaneuvontaa. NYT-liikunnan tavoitteena on edistää nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia liikunnan keinoin.

Aiheeseen liittyvät tutkimukset
Aiheeseen liittyvät kirjoitukset